Gazeteci Ivan Safronov vatana ihanetten 22 yıl hapis cezasına çarptırıldı

Süspansiyon

RIGA, Letonya – Bir Rus mahkemesi, eski araştırmacı gazeteci Ivan Safronov’u vatana ihanetten 22 yıl hapis cezasına çarptırdı, bu, Rusya’da bir gazetecinin yıllardır gördüğü en dikkate değer davalardan biri için korkunç bir karar.

Sert karar, Rusya’nın ülkenin neredeyse tüm bağımsız medya kuruluşlarını kapatan ve komşu Ukrayna’da sürmekte olan ihtilaf hakkında katı raporlama düzenlemeleri uygulayan medya ve ifade özgürlüğü üzerindeki baskılarının yalnızca son aşamasıdır.

Safronov, Temmuz 2020’de tutuklandı ve o zamandan beri tutuklu yargılanıyor. Rus gizli servisi FSB’deki müfettişler, askeri meseleleri ve Kommersant’ın günlük iş alanını kapsayan bir muhabir olarak görev yaptığı 2015-2017 yılları arasında devlet sırlarını Alman ve Çek ajanlarına aktarmakla suçladı. Duruşma kapalı kapılar ardında yapıldı ve deliller kamuoyuna açıklanmadı.

Putin’in savaş zamanı baskısından kaçmak için Rus gazeteciler sürgünde medya merkezleri kuruyor

Safronov’un destekçileri, FSB’nin, Rus silah ticaretiyle ilgili gizli anlaşmalara odaklanan ve ülkenin Savunma Bakanlığı’nın talihsiz olaylarını ortaya çıkaran gazetecilik çalışmalarına misilleme olarak suçlamaları seferber ettiğini söylüyorlar.

Al-Matar TV kanalı tarafından mahkeme salonundan yayınlanan bir klipte, Safronov taraftarları alkışladı ve “Özgürlük!” sloganları attı. Karardan sonra. “Seni seviyorum,” diye yanıtladı Safronov, mahkeme salonunun kafesinden çıkmadan önce.

Rus Soruşturma Dairesi Proekt tarafından yayınlanan sızdırılmış bir iddianamede, Safronov’un “devlet sırlarına erişimi olan kişilerden” elde ettiği ve Batı istihbaratına aktardığı iddia edilen materyallerin kamuya açık olduğu belirtiliyor.

Proekt’e göre Safronov, arkadaşı Çek vatandaşı Martin Larich’i istihdam eden bir yayına katkıda bulunmayı kabul etti ve daha sonra bir Alman-İsviçre danışmanlık firmasında çalışan siyasi analist Dmitriy Voronin’e yazdı. Safronov’un FSB’nin sırasıyla Çek ve Alman ajanı olmakla suçladığı Larish ve Voronin’e gönderdiği analitik yazılar, hakkındaki iddianamenin temelini oluşturdu.

READ  Petrol, Şanghay'ın kapanmasının düşük taleple ilgili endişeleri artırmasıyla düşüyor

Proekt, Safronov’un makalelerindeki bilgilerin Kommersant’ta, bir dizi Rus ve uluslararası yayında, devlet haber ajansı RIA Novosti’de ve Rusya Savunma Bakanlığı’nın web sitesinde zaten mevcut olduğunu söyledi.

Raporda ayrıca, mahkeme öncesi soruşturması sırasında Safronov’un savcılardan internetteki kaynaklardan gizli olduğu iddia edilen bilgileri alabilmesi için kendisine bir bilgisayara erişim izni vermesini talep ettiği ancak başarısız olduğu belirtiliyor.

“İvan Safronov’a yönelik zulmün nedeninin hiçbir şey tarafından desteklenmeyen” vatan hainliği “olmadığı, daha çok Savunma Bakanlığı’nın görüşlerini dikkate almadan yayınladığı gazetecilik çalışmaları ve makaleleri olduğu açıktır. Rusya Federasyonu. Khulud, Rus makamlarını gazeteciyi serbest bırakmaya çağıran bir mektupta söyledi.

Rusya’nın bağımsız medyası, uzun süredir kuşatma altındayken, Putin’in yeni baskısı altında sallanıyor

Savcılar başlangıçta, azami cezadan sadece bir yıl daha az olmak üzere 24 yıl hapis cezası talep etti. Safronov’un avukatı Yevgeny Smirnov geçen hafta, ceza talebinin açıklanmasından birkaç dakika önce savcının gazeteciye döndüğünü ve ona bir anlaşma teklif ettiğini söyledi: suçunu kabul ederse, görev süresinin yarıya indirileceğini. Safronov reddetti.

Safronov’un Kommersant’taki kariyeri on yıl sürdü. Gazeteye önce çırak olarak katıldı, ancak hızla yükseldi ve savunma ve havacılık endüstrilerini kapsayan en önde gelen Rus muhabirlerinden biri oldu. Ivan adlı babası, askeri meseleleri kapsayan aynı kağıt üzerinde çalıştı ve Moskova’daki apartman binasında bir pencereden düştükten sonra gizemli koşullar altında öldü.

Safronov’un arkadaşları ve ailesi, Proekt’e, bakanlıklardan ve devlet şirketlerinden düzenli olarak iş teklifleri aldığını – genellikle onları kapsadığını – ancak onları gazetecilik yapmayı reddettiğini söyledi.

2019’da Safronov, Rus parlamento başkanının yaklaşan istifasıyla ilgili bir haberin ardından Kommersant gazetesinden ayrıldı. Safronov, tutuklanmadan birkaç ay önce Rus devlet uzay şirketi Roscosmos’un başkanının danışmanı olarak çalıştı.

READ  Kuzey Kore, COVID savaşının ortasında bulaşıcı hastalık salgınıyla karşı karşıya

Rusya’da devlet ihaneti vakaları nadirdir, ancak güvenlik servislerinin gazetecilere, bilim adamlarına ve hassas hükümet meseleleriyle ilgilenen diğer bireylere baskı yapmasının bir yolu olarak giderek daha fazla görülmektedir. Duruşmalar her zaman kapalı kapılar ardında yapılır ve kovuşturmaların nedenleri nadiren kamuoyuna açıklanır.

Rus makamları onu ilk soruşturmanın ayrıntılarını açıklamakla suçlayana ve onu ülkeden kaçmaya zorlayana kadar Safronov’u temsil eden Ivan Pavlov, casusluk ve ihanet davalarını savunma konusunda uzmanlaştı.

2018 raporunda şunları yazdı: “Rusya’da her yıl daha fazla “casusluk” vakası var, ancak bunlar hakkında çok az şey biliniyor ve bu bilgiler ortaya çıktığında büyük şüphe uyandırıyor.”

“[Charges] Pavlov o zaman, “Yabancı istihbarat görevlilerinin cezalandırılması, ev hanımlarına, su satıcılarına, bilim adamlarına ve emeklilere uygulanmak içindir.” dedi. “Bu tür davalar bir sır perdesi altında soruşturulmakta ve değerlendirilmekte, bu da kolluk kuvvetlerinin sanıkların haklarını ihlal etmesini ve şaşırtıcı bir şekilde sunum için davalar icat etmesini kolaylaştırmaktadır. Bu perdeyi kaldırmaya çalıştık.”

Safronov’un görevini Pavlov’dan devralan bir diğer avukatı Dmitry Talantov, Rusya’nın “sahte haber yasaları” kapsamındaki suçlamalarla gözaltına alındı ​​ve 10 yıla kadar hapis cezasıyla karşı karşıya kaldı.

Bağımsız Rus medyasının sonuncularından biri olan Rus medyasının bir başka korkunç işaretinde, Novaya GazetesiPazartesi günü medya lisansından resmen çıkarıldı ve bu da gazetenin ülke içinde yasal olarak faaliyet göstermesini imkansız hale getirdi.

1993 yılında kurulan ve Nobel ödüllü Dmitry Muratov tarafından düzenlenen önemli bir araştırma kuruluşu olan Novaya Gazeta, Rus teknoloji ve iletişim düzenleyicisinden uyarılar aldıktan sonra, Ukrayna’da savaşın başlamasından kısa bir süre sonra Mart ayında faaliyetlerini durdurdu.

Çalışanlarından bazıları yeni bir yayın olan Novaya Gazeta Europe’u başlatmak için Rusya’dan ayrıldı, ancak organizatör web sitesini Rusya’da da yasakladı.

READ  Ruslar geri çekilirken Ukrayna karşı saldırısı işgal altındaki şehirleri kurtardı

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.